'Mickonomics' van Flip Vuijsje is allereerst een heel duidelijk opgezet boek. Dat begint al bij de inhoudsopgave. Vuijsje beschrijft 9 managementlessen en direct al in de inhoudsopgave staan ze overzichtelijk, met een korte uitleg op een rij. Dat maakt dat je de inhoudsopgave als beknopte samenvatting kunt gebruiken zodat je later snel iets terug kunt zoeken. 'Logisch' hoor ik u al denken, 'daar is een inhoudsopgave toch ook voor bedoeld?' Toch zag ik niet vaak zo'n overzichtelijk begin als bij 'Mickonomics' van Vuijsje.
In Mickonomics' beschrijft Vuijsje de volgende 9 managementlessen:
1 Volg je hart
Geen van de Stones was het, in elk geval in het begin, om het geld te doen: ze wilden alles doen voor de liefde voor muziek. Een drive die je ook bij veel succesvolle ondernemers ziet. Zij beginnen een onderneming ook altijd vanuit een drive, een passie. Geld verdienen komt vaak later wel.
2 Heb ook een beetje geluk
Geluk is een van de sleutels voor succes. Elk succesverhaal heeft ook altijd een portie geluk nodig. In het geval van de Rolling Stones waren dit The Beatles die toevallig langskwamen en hen een song gaven: 'I wanna be your man'. De eerste hitsingle voor de Rolling Stones.
3 Altijd eerst je oefeningen doen
Hierbij refereert Vuijsje aan de 10.000 uur regel van Malcolm Gladwell die stelt dat mensen door 10.000 uur training expert kunnen worden in een bepaalde vaardigheid.
4 Werken, werken en nog eens werken
Ook een les die veel ondernemers zullen herkennen. Zeker in het begin speelde de Rolling Stones in elke gelegenheid waar ze maar konden. Zo kwamen ze ook aan hun 10.000 uur zoals beschreven in de vorige managementles.
5 Cut down the middle man
Een belangrijke strategie die toe te schrijven is aan Mick Jagger. Hij probeerde zoveel mogelijk alle vormen van exploitatie van zijn muziek in eigen beheer te krijgen. Daar waar hij kon, schakelde hij partijen uit of drong hun aandeel in de winst terug. En met succes.
6 Als het kán in vriendschap
Duidelijk wordt dat Mick Keith nooit heeft laten vallen. Ook toen diens drugsgebruik voornamelijk in de jaren zeventig een groot risico vormde voor het functioneren van de band.
7 ...en anders maar strikt zakelijk
Mick Jagger houdt zijn privéleven strikt gescheiden van dat van de band en dat bleek een voorwaarde voor succes. Van vriendengroep werden ze ondernemers die alleen nog samen kwamen voor een concert of platenopname.
8 Luister naar je klanten, niet naar de media
Nooit ging Mick Jagger in op kritiek in de media. Wel luisterde hij goed naar wat de fans wilde. Concerten zijn mede daarom tot de dag van vandaag steevast uitverkocht want vele hits komen voorbij.
9 Doe eerlijk zaken
Een bekend spreekwoord luidt niet voor niets 'Eerlijk duurt het langst'. En Vuijsje laat zien dat je veel over Mick Jagger kunt zeggen, maar niet dat hij een oneerlijke zakenman is.
Met 'Mickonomics' heb je een fijne biografie in handen over de Rolling Stones. Eentje die ook leerzaam is en naar mijn mening erg leuk om cadeau te geven. Of te krijgen natuurlijk. Maar als je echt niks met de Stones hebt, zul je dit boek laten liggen, ondanks de managementlessen die zeker ook toepasbaar zijn voor ondernemers. Het boek is helder geschreven en zeer overzichtelijk. Toch komt die andere grote band 'The Beatles' vaak genoeg om de hoek kijken dat bij mij al gauw de vraag rees of dergelijke managementlessen niet aan de hand van het verhaal van de 'the Beatles' te schrijven zijn. Als echte Beatles-fan hoop ik natuurlijk dat Vuijsje daar ook nog eens aan begint.
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.